Pædagogiske formater
Her er eksempler på en række af pædagogiske formater, der er blevet udviklet i samarbejde med undervisere i grundskolen.
Disse pædagogiske formater er tænkt som et grundrids til undervisningsplanlægning, og de kan fungere som inspiration og overblik til, hvordan man kan arbejde emancipatorisk kritisk-konstruktivt med forskellige problemstillinger, der alle tager afsæt i undervisning om og med generative sprogmodeller.
Problemstillingerne er udarbejdet med afsæt i artikel af p.hd og uddannelsesforsker Mikala Hansbøl.

Sprogmodeller som forretningsmodeller
Hvordan tjener firmaerne bag de generative sprogmodeller penge, og hvordan kan eleverne arbejde med at forstå, at de også er et produkt?
Privatlivets fred
Hvordan kan man begrebsliggøre privatlivspolitikken og konsekvensen heraf for eleverne?
Demokratiet i problemer
Hvilke udfordringer vil sprogmodeller potentielt give for demokratiet, og hvordan kan vi ruste os og eleverne imod det?
Menneskeliggørelse af teknologi
Hvordan kan eleverne blive opmærksom på, at deres anvendelse af sprog påvirker deres forståelse af og indstilling til teknologien?
Stokastiske papegøjer
Hvordan kan eleverne gøres opmærksom på, hvordan sprogmodeller i virkeligheden fremstiller tekst uden refleksion eller intentionalitet?
Hvad er der inde i den sorte kasse?
Hvordan kan vi lære eleverne, hvordan en sprogmodel fungerer?
ChatBots og AI – har kært barn mange navne?
Hvordan kan eleverne arbejde med at forstå, hvorfor sprogmodeller ikke kan siges at være en form for “ægte” kunstig intelligens?
Hvad med bias?
Hvordan kan eleverne arbejde med, hvordan sprogmodeller kan udtrykke en virkelighed, som kan være potentielt skadelig?
Grænser for tænkning
Hvordan lærer man eleverne om sprogmodellers begrænsninger